torstai 5. toukokuuta 2016

Kevätsipulikukkien kukinta-ajat vyöhykkeellä V

Laitan tähän sivun, johon kerron kukkien kukinta-ajoista. Kerron tosin vain niistä kukista, joita omassa puutarhassani kasvaa ja jotka täällä siis menestyvät hyvin. Päivitän sitä päivä päivältä. Olen pitänyt puutarhakirjaa melkein vuosittain, joten kun katson sieltä päiviä, niin hyvin erilaisia ovat keväät, mutta katson päivät noin yleisesti.

Olen vyöhykkeellä V, mutta esim. minulla on ruusuja, joiden lasketaan menestyvän vyöhykkeellä III.

Krookuksen ja sinililjan kukinta-aika: 15.4 - 15.5. Krookus kestää pitempään, jos sillä on vähän varjoa.

Muistan aina, kun Ruotsin Upsalassa tein iltakävelyä keväällä, jolloin oli sulia pälviä pihoilla. Seisahduin paikalle, missä kukki ihanasti violetit ja keltaiset krookukset. Se oli minusta niin ihmeellistä, koska täällä pohjoisessa en ollut niitä vielä nähnyt missään.

Siitä asti olen melkeinpä joka syksy yhden pussin krookuksia jonnekin istuttanut. Niitä kun voi istuttaa vaikka nurmelle, eikä se haittaa ruohonleikkausta. Mutta enimmäkseen olen niitä istuttanut pensaiden juurille. Ne leviävät ja voimistuvat vuosi vuodelta. Samoin sinililjat, joita joidenkin puutarhan nurmikolla saattaa kasvaa sinisenään. Minullakin niitä kasvaa siellä täällä. Tosin ne kukkivat hieman myöhemmin kuin krookukset. Siis niitäkin pieniä sipuleita voi kaivella ihan mihin vain.

Krookuksen ensikukinnasta alkaa puutarhani kevät. Olen kirjannut sen ylös joka vuosi. Aikaisimmillaan se on kukkinut jopa 9.4. Tänä keväänä se kukki aika myöhään 21.4. Alla niitä värejä joita minulla on; valkoinen, violetinkirjava, violetti ja keltainen.




Sinililjojakin (skilloja) minulla on kahta eri lajia, toinen violetimpi ja kukka
avautuu taivasta kohden. Alla kuva.




Narsissien aika: 10.5 - 20.5

En ole voinut olla nappaamatta pääsiäsajan liljoja marketeista. Niitä olen sitten istuttanut vähän sinne tänne. Kääpiönarsisseja olen istuttanut jopa ruusupensaiden juurelle. Ne ovat suloisia ryhminä ja kukkivat ennen muita. Pian perään alkaa kukkimaan myös valkeat pääsiäisliljat ja muut narsissit.



Jossakin minulla on myös helmililjoja ja lumikelloja, mutta ne eivät ole yhtä sitkeää lajia kuin edellä mainitut eikä niitä voi istuttaa ihan mihin vain. Ne kukkivat pikkuhiljaa narsissien kanssa.

Tulppaanien kukinta-aika 20-31.5. Tänä keväänä ne kukkivat vähän myöhempään. Toivottavasti niiden kukinta kestäisi myös vähän pitempään.





Esikkojen aika: 5.5 - 25.5

Esikko ei ole sipulikukka, mutta laitan sen tähän varhaisen kukinnan vuoksi. Keltainen esikko kukkii jo sinililjojen kanssa siellä täällä, mutta vähän unisen näköisenä. Kun se siitä nousee, sen keltaisuus valaisee suorastaan puutarhaa. Ainakin tämä keltainen on sitkeä kasvi. Se ei välitä rikkaruohoista, vaan puskee tiensä läpi tiheimmälläkin nurmikolla. Huomaan, että tätäkin lajia kannattaa työntää vähän sinne suun tänne puun juurien vierelle. Etelässä villinähän se voi täyttää ketojakin.


Ja kun ne oikein avautuvat, on tämä vaaleankeltainen kuin vaahtoava runsaus joka paikassa.


Aniliininpunainen esikko on myös kaunis.


Tämä tummanpunainen esikko kukkii vasta muiden jälkeen, joten esikkojen kukinta-aika on ilahduttavan pitkä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Luen mielelläni kommentteja, kiitos!